Hoe kies je als bedrijf een goed doel

december 15, 2018 0 Door Site-admin

Echt de tijd van het jaar om daar eens over na te denken!

Onlangs had ik ons opgegeven voor de ondernemersprijs van Pijnacker Nootdorp. Hierbij mocht elke beginnende ondernemer uit de gemeente zich aanmelden.

  • Er zou worden gelet op: Innovatief en creatief ondernemerschap
  • Duurzaam ondernemen
  • Maatschappelijke / sociale toegevoegde waarde
  • Betekenis voor en binding met (Natuurlijk) Pijnacker-Nootdorp
  • Ambities en groeipotentie
  • Inspelen op robotisering, digitalisering

In de eerste ronde moest elke ondernemer een pitch geven van 5 minuten waarbij we zelfs een heuse training kregen. Maar zoals de meeste weten werken Marcel en ik gewoon nog naast deze onderneming en konden niet op alle 2 de data verschijnen. Marcel deed dus de training en ik deed de daadwerkelijke pitch. Ik kon goed vertellen over wat wij wilden bereiken met het bedrijf, maar eerlijk gezegd miste ik wel de aansluiting met Pijnacker-Nootdorp en een beetje de maatschappelijke toegevoegde waarde.

De rest was denk ik wel dik in orde, maar de zwaarte lag toch echt bij de gemeente zelf.

Helaas niet door naar de top 3. Dus mochten we helaas ook geen promotiefilm maken. Jammer, dat had leuk geweest

Wel zette dit uitstapje bij de gemeente mij aan het denken. Wat kunnen wij voor de maatschappij doen? Kan ik met ons bedrijf iets verzinnen dat bijdraagt.

Kan ik tijd inzetten, of moet ik middelen inzetten, reclame maken..??

Ok we hebben niet het bedrijf dat zich direct leent voor een leer-werkplek en ook niet voor sociale werkplaats , we maken geen waterpompen die we kunnen weggeven. Nee helaas. Maar als we nu eens ons bedrijf verbinden aan een goed doel? Hmm.. dat kan wel natuurlijk.

De eerste vraag die bij ons opkomt is welk doel? Waar gaan we voor kiezen. Wat past bij ons bedrijf? Het zou mooi zijn als men denkt: “Ja logisch dat die zich daaraan verbonden hebben want zus of zo..”

Iets dan met veiligheid, handhaving of trainingen? Of een ziekte waar onze gezinnen iets mee te maken hebben gehad, of doen we het op basis van een bruggetje zodat we dat makkelijk kunnen vertellen. Zoals bijvoorbeeld: “Wij zorgen dat mensen zich verder ontwikkelen, dus ontwikkelingshulp!”

En als we dan een goed doel gevonden hebben, hoe gaan we dit dan doen? Gaan we gewoon een willekeurig bedrag overmaken of organiseren we iets waardoor er geld in het laatje komt, of gaan we een vast percentage van de winst afstaan?

In het begin zal dat vast niet veel zijn, maar als we groeien, groeit dat bedrag mee! Ok en hoeveel percentage ga je dan geven? 1, 5, 20 of ergens hier tussen in?

Ok we kunnen altijd omhoog gaan en we hebben nog veel te besteden aan bekender worden, nieuwe ontwikkelingen en uitbreidingen. Dus misschien dan 5%..

Ook andere vragen kwamen bij mij naar boven. Want je maakt mij niet wijs dat een ander bedrijf of een bekend persoon geheel belangeloos dit altijd maar doet. Tuurlijk hebben ze er een (sterke) band mee, maar het doet hun imago ook zeer goed, ze komen weer in beeld in de media en het levert misschien klanten op! (of ze winnen daardoor natuurlijk een ondernemersprijs bij de gemeente waar ze gesetteld zijn)

Dat is dus ook iets wat we in de overweging moeten meenemen. Eerlijk is eerlijk, het is een wisselwerking, hoe meer ik geef hoe meer ons bedrijf geprezen wordt en hoe men in de media over ons schrijft… Waardoor er weer meer bekendheid is voor het bedrijf en dat verhoogt de omzet, waardoor wij weer meer aan het goede doel kunnen geven! Wauw, het is nog maatschappelijk verkoopbaar ook om zo elkaar te gebruiken en dus te denken. Alleen denk ik dat nooit iemand dat eerlijk gezegd heeft of hier zo openlijk voor uit komt. Beetje not done!?

Ik ben erg benieuwd of mensen hier anders over denken.

Mag ik dit meenemen in het besluit welk goede doel wij willen steunen of niet?

Ik weet in elk geval al een paar dingen die ik zoek of niet zoek in een goed doel.

Het mag geen politieke kleur hebben (niet handig als je gemeenten als klant wil behouden).

Ik wil dat het over mensen gaat, niet over planten, dieren, kunst of cultuur.

Mijn gevoel zegt dat het in Nederland moet zijn, ik wil het kunnen zien, voelen, contact ermee hebben.

Verder staat alles nog open… suggesties hoeven niet, we komen er echt wel uit, we zullen weloverwogen het besluit nemen zoals u hier leest.

Ow en als het dan zover is, mogen we ons dan een “maatschappelijk verantwoord bedrijf” noemen? Of mochten we dat al omdat we papier (boeken/naslagwerk) hebben gereduceerd en zoveel mogelijk online doen? Poeh..denk dat dat een andere blog moet gaan worden!

Nog een laatste brainfart, misschien is het wel een idee om bij de trainingen of opleidingen plekken te reserveren voor 1 of 2 personen die gratis mee kunnen doen om zich te laten (bij)scholen zodat ze weer aan het werk kunnen in die richting…Just a thought!

We laten het uiteraard weten als we zover zijn en de kogel door de kerk is, maar het is wel zeker dát we het doen!